5 snabba med Robert Olsson, CTO på Leeroy
september 27, 2021 by Ines Santos
Det senaste tillskottet på Leeroy är norrlänningen Robert Olsson. Sedan den första september arbetar han som CTO och CPO på företaget och ser fram emot det helhetsansvar han numera har för teknologi och produktutveckling. Här berättar han mer om sig själv och vad han tror om framtiden inom restaurangbranschen.
Vem är du och vad har du för roll på Leeroy?
Jag har alltid varit intresserad och duktig på matematik, ekonomi och teknik. I nästan hela mitt liv har jag hållit på med mjukvaruutveckling, iallafall sen jag tog examen vilket innebär att jag varit i branschen i ungefär 15-16 år. Tidigare arbetade jag på ett annat SaaS-företag men som var inriktat mot streaming och media, men sedan den första september arbetar jag som CTO och CPO på Leeroy, vilket innebär att jag ansvarar för hela produktutvecklingen inklusive teknologien och arkitekturen. Sen är jag ju norrlänning, vilket passar bra eftersom det är en hel del norrlänningar på Leeroy!
Varför valde du att börja på Leeroy?
Det var framför allt två anledningar. Dels berodde det på att tech food-marknaden är mer öppen och inte lika mättad som många andra marknader, vilket gör att det är en intressant produkt med en marknad där man kan göra stora framsteg. Här har jag en produkt som måste förbättras och förädlas. Dessutom lockade det såklart att få hela produktutvecklingsansvaret.
Vad är du mest taggad på med ditt nya jobb?
Framför allt helhetsansvaret och arbeta med produktutveckling på ett kreativt och produktivt sätt tillsammans med ett tight team. Just nu är det intensivt med hur vi ska ta oss an den europeiska marknaden och hur vi jobbar med strategi kopplat till produktutveckling, vilket är spännande. Det är också inspirerande att det jobbar kompetent folk på Leeoy och att atmosfären är bra. Det är verkligen bra människor här. Alla är välkomnande, inbjudande och man försöker alltid lösa saker tillsammans.
Hur ser framtiden ut för digitaliseringen ut inom restaurangbranschen?
Jag är ju själv en konsument och kan märka att nu när man går till jobbet och jag inte hunnit äta frukost, då kan jag beställa det via app och plocka upp maten på vägen. Då sparar jag ganska mycket tid och jag slipper stå och köa! Jag tror generellt att allt fler verksamheter kommer lägga tid på att förenkla helhetsflödet, såsom betalning, beställning, ta bort väntetider och andra störande moment som försämrar helhetsupplevelsen för kunden. Det handlar om att effektivisera och förbättra, och skapa insyn genom information för restauranger att kunna ta beslut som påverkar deras verksamhet.
Hur startar du morgonen på bästa sätt?
Jag tycker att en promenad är en bra start på dagen. Då har jag tid att filosofera, reflektera och planera inför dagen. Sen vill jag äta en bra frukost och komma in på ett kreativt kontor där det är liv och rörelse – det är det på Leeroy!