Feature image

6 trender i restaurangbranschen just nu

mars 3, 2021 by Ines Santos

2020 tvingade de allra flesta i restaurangbranschen till snabba omställningar och nytänk. Restriktionerna har begränsat både oss själva och våra gäster. Dock vill de allra flesta fortfarande äta restaurangmat, även om det behöver göras i hemmet. Därför är take away och matkassar numera vardag för de flesta restauranger. Vad dessa förändringar kommer resultera i för restaurangbranschen i stort är svårt att veta. Men det finns en del trender redan nu som visar ungefär vilket håll vi är på väg.

Vi har spanat in de 6 största trenderna i restaurangbranschen 2021.

1. Hälsa & hållbarhet

Hälsa och hållbarhet har varit aktuellt länge, men 2021 blir det extra viktigt. Pandemin har varit en ögonöppnare för hur maten vi äter påverkar vår hälsa och klimatet. Att se grönsaker som en huvudråvara och inte ett komplement blir allt mer grundläggande och att ha vegetariska alternativ ses nästan som en självklarhet.

2. Prisvärdhet är det nya

Pandemin påverkar vår ekonomi, vilket innebär att det kommer vara svårare för många att gå ut och äta. Detta resulterar i att restauranger inte heller kan ta betalt på samma sätt som tidigare. Kända restauranger har redan börjat ställa om och öka prisvärdheten för sina gäster. Ett exempel är danska Noma, en fine-dining restaurang som öppnat ett hamburgerhak där gästerna kan äta både prisvärt och gott. Istället för att betala 2 800 danska kronor för en avsmakningsmeny, får man nu en burgare för 150 danska kronor.

3. Optimera yta

Restauranger kommer behöva utnyttja sina ytor mer effektivt eftersom olika tider på dagen har olika behov. Vi ser exempel på ställen som under dagen är café eller showroom, för att på kvällen slå om till restaurang eller vinbar. En spaning är också att det kommer också vara mindre ytor för gästerna att röra sig på, eftersom allt fler beställer take away.

4. Nya arbetssätt

Pandemin har lett till nya arbetssätt och ett nytt användande av kockar. Carousel i London är ett exempel på detta, det är en så kallad rotating restaurant. Det innebär att de tar in kockar från hela världen som enbart får jobba där en kort period. Därför ändras menyn ständigt och varje gång kan de erbjuda gästen något nytt och spännande. Även gästspel blir allt vanligare, det vill säga alltså att kockar besöker andra restauranger för att tillföra något nytt.

5. Hygien & säkerhet

Gästerna blir allt noggrannare med att bedöma hur hygien, renlighet och fysisk distansering sköts när de besöker en restaurang. Därför måste restauranger kommunicera och visa sina gäster hur de jobbar. Öppna kök där man ser rakt in och ser hur kockarna jobbar blir allt vanligare. Appar där man kan beställa och betala för att minska kontakt mellan gäst och personal, och därmed öka säkerheten, ökar också.

6. Upplevelser

Folk är uttråkade efter att ha suttit hemma ett år, och därför efterfrågas också något mer än bara mat på tallriken. Man behöver kunna ge sina gäster något mer, en upplevelse. Restaurangerna Punk Royale och Coco & Carmen i Stockholm är givna exempel på detta. I och med att gästerna förväntas bli underhållna ser vi också en trend i restauranger som hyr in artister.

Hur det kommer se ut när pandemin är över är svårt att säga. Men, undersökningar visar att hela 37 procent vill äta på restauranger mer än innan corona, och 42 procent vill bjuda hem vänner mer än innan corona. Är det en tid av att ta igen det som vi missat som väntar?

Ines Santos avatar

Ines Santos, Insights manager