Kom igång!

Få en snabb demo av våra produkter

Fyll i dina uppgifter så hör du från oss direkt i din inkorg.

Feature image

Food for Thought: Så får du lojala gäster i restaurangen

maj 2, 2022 by Karin Whitlock

Karin Whitlock, VD på Leeroy, delar med sig av sina tankar och framtidsutsikter kring digitalisering och innovation inom restaurang- och cafébranschen.

Ta steget bortom bara produkten – Tänk kundnöjdhet

De flesta i restaurangbranschen håller nog med om att digitaliseringen som skett till följd av pandemin de senaste åren har varit välbehövligt och nödvändig. Restaurangägare och personal märker hur det underlättar den dagliga driften och att det är ett smidigt och effektivt alternativ för gästen. Som nästa steg i den digitala resan är det nu många som börjar intressera sig för hur digitala verktyg även kan hjälpa dem med kundnöjdhet och lojalitet. Eftersom dessa två ämnen utgör hjärtat i Leeroys verksamhet vill jag ge några tips på hur man med smarta digitala knep kan få fler återkommande kunder i restaurangen.

Varför ska man jobba med lojalitet?

Det är väldigt enkelt; för att få fler nöjda gäster som väljer att komma tillbaka. Men också för att det faktiskt finns ett stort intresse hos restauranggästerna att ta del av lojalitetsfördelar. I en amerikansk studie från 2020 svarade nästan hälften av de tillfrågade att de skulle konsumera mer på en restaurang som erbjöd lojalitetsfördelar av något slag. Men ändå är det en minoritet av restauranger som använder sig av detta idag. Alltså finns här affärer att hämta!

5 tips för mer lojala gäster!

1. Ta reda på vad gästen vill ha

Många av svaren kring vad som gör en gäst nöjd finns i köpbeteende och försäljningsdata. Genom att samla all försäljningshistorik centralt i ett system, som vi till exempel erbjuder med vårt backoffice Leeroy Cloud, kan du analysera vad dina gäster handlar och inte handlar, och sedan styra menyplanering och inköp efter det.

2. Få gästen att känna sig speciell

I en studie som Deloitte gjort kring lojalitet svarade 70% att de väljer att sluta som kund hos ett företag för att de känner att företaget inte bryr sig. Detta kan översättas rent av till restaurangbranschen och då är det viktigt att på kreativa sätt få era gäster att känna sig sedda och speciella. Vad sägs om att erbjuda alla guldmedlemmar gratis kaffe, att de mest lojala kunderna får möjlighet att träffa “årets kock” eller att personalen hälsar med gästens namn i kassan när de registrerat sitt medlemskap?

3. Skräddarsy erbjudanden efter gästernas beteende

Idag kan du med hjälp av Leeroys app skräddarsy erbjudanden till gästerna som är baserade på deras historiska köpbeteenden. Om till exempel dina gäster enbart besöker er på lunchen kan de istället få erbjudande om en middagsdeal, och om gästen inte kommit tillbaka till restaurangen sen sitt senaste köp kan du locka med ett riktigt bra erbjudande som de inte kan motstå.

4. Belöna återkommande besök

Med Leeroys lojalitetsprogram kan du skapa en kundklubb som belönar återkommande gäster genom ett poängsystem. Gästen har då möjlighet att samla poäng vid varje köp och du väljer hur poängen ska vara graderade, vilka nivåer som ska finnas och vilka erbjudanden som är kopplade till respektive nivå. Gästerna kan sedan registrera sina poäng både genom köp i appen och kassan, och vi ser att en digital kundklubb har fungerat väldigt framgångsrikt för våra kunder.

5. Jobba aktivt med digitala kanaler

För att lyckas få många återkommande kunder är det viktigt att få ihop helheten och då bör ni också jobba aktivt för att synas och vara ‘top och mind’ när gästerna ska ta beslut om nästa restaurangbesök. Det viktigaste är att arbeta med din hemsidas SEO så ni kommer upp i sökmotorerna, driva marknadsföring online, vara aktiva på de mest relevanta sociala plattformarna, och registrera er på Google My Business så att ni dyker upp när gästerna vill hitta sin närmaste restaurang.

Vi på Leeroy vill gärna hjälpa dig både att få fler lojala gäster och att synas digitalt. Ring oss på +46 (0)8 501 260 60 så hittar vi en lösning åt dig!

Lycka till!
Karin

Karin Whitlock, VD

Få en demo av våra produkter

Fyll i dina uppgifter, så skickas en länk för bokning till din mejlkorg.

Karin Whitlock avatar

Karin Whitlock, CEO of Leeroy