Kom igång!

Få en snabb demo av våra produkter

Fyll i dina uppgifter så hör du från oss direkt i din inkorg.

Feature image

Food for Thought: Trender och Utmaningar 2022

december 22, 2021 by Karin Whitlock

Leeroys VD Karin Whitlock spekulerar i de trender och utmaningar som vi ser för restaurangbranschen 2022 – samt hur vi planerar att hjälpa er genom dessa.

Vilka trender i restaurangbranschen ser vi 2022?

  • Restauranger blir ännu mer digitala

Pandemin har påskyndat digitaliseringen av restaurangbranschen och den här utvecklingen fortsätter i allt snabbare takt. I och med det har gästerna också blivit vana att kunna förbeställa sin mat online, beställa vid bordet på restaurangen och beställa mat för hemkörning. Restaurangbranschen kommer nu ikapp detaljhandeln som länge arbetat digitalt och det kommer bli allt viktigt att ha en digital strategi för att sticka ut mot konkurrensen.

  • Hållbara alternativ blir viktigare

Gästerna ställer allt högre krav på sin restaurangupplevelse och en hållbar agenda och gröna alternativ på menyn blir allt viktigare. Användande av lokala producenter kommer vara viktigt ur både miljösynpunkt och innebära mindre risk för försenade leveranser som kan uppstå till följd av pandemin.

  • Vi ser fler Dark Kitchen

Under 2021 har vi sett hur så kallade Dark Kitchens (restauranger som endast har en meny för avhämtning och utkörning) tar plats på marknaden. Denna trend ser ut att fortsätta växa och 2030 uppskattas 50% av all take-away komma från virtuella restauranger.

Och vilka utmaningar?

  • Personalbrist och fortsatt osäkerhet 

Givet stigande smittotal och nya virusmutationer har hot om nya restriktioner blivit vardag, och branschen behöver anpassa sig till utmaningen att värna om hälsan för sina gäster utan att tappa för mycket omsättning. Personalbristen som är ett resultat av pandemin är fortfarande också ett faktum under 2022.

  • Hög konkurrens

När många nya restauranger öppnar upp och gäster får högre krav på restaurangupplevelse, digitalisering och nya smakupplevelser blir det allt viktigare med en tydlig strategi för att få kunderna att välja just din restaurang.

  • Lönsamhet kopplat till utkörning

Take-away trenden är här för att stanna och det finns en stor risk att restaurangerna fortsätter att tappa relationer till sina gäster genom att överlåta kundresan och ge bort sin data till de stora utkörningsjättarna. Det påverkar även lönsamheten då marginalerna lätt äts upp av dessa leverantörer. 

Vad gör Leeroy för att stötta restaurangerna 2022?

  • Hjälper dig att synas online och få fler och återkommande kunder

För att hjälpa dig med utmaningar kring synlighet, konkurrens och att förlora data till tredjepartsleverantörer har vi utvecklat en ny version av Leeroys onlinebeställning, vår e-handelslösning för restauranger. Den släpps i början av nästa år och kommer vara optimerad för att hjälpa restauranger att driva trafik till sin beställningssida genom att hamna högt upp i sökmotorerna, och innehålla viktiga lojalitetsfunktioner där gästerna kan logga in och samla poäng, lojalitetsstämplar och få tillgång till rabatter. 

Vi kommer även att erbjuda hjälp med den digitala marknadsföringen för att driva fler och återkommande gäster till din restaurang. Med egna framgångsrika beställningskanaler behåller du både datan på gästerna – och marginalerna! 

  • Vi digitaliserar dina flöden i restaurangen

Idag finns det fantastisk teknik som underlättar din vardag och minska kostnaderna. Leeroys digitala produkter hjälper dig att spara tid som du kan lägga på att ta hand om dina gäster. Låt gästerna betala via mobilen för att minska köer, använd vår smarta bong-system för att underlätta för köket och låt vår integration med personalsystem berätta för dig hur du ska schemalägga kommande månad. 

Karin Whitlock avatar

Karin Whitlock, CEO of Leeroy