Knowledge hub

Vigårda

Case 16 Mar 2018 by Mikaela Frisk

Äta snabbt, nyttigt och fräscht! Melker och Danyel är två kockar som gillar god mat, schyssta råvaror, bondgårdar och grönsaksland. För dem är det viktigt att maten är äkta, har ett tydligt ursprung och att råvarorna är goda.

Vigårdas melodi är snabbt enkelt, snabbt, nyttigt och fräscht. Svårare än så ska det inte behöva vara.

Utifrån denna melodi inledde vi vårt samarbete. Vigårda ville ytterligare förenkla vardagen för sina kunder, göra det smidigt att beställa och kunna kommunicera med hög relevans till sina enskilda medlemmar och ytterligare dra nytta av de satsningar vi gjort tillsammans kring digitalisering med vår POS, köksskärmar och snabbkassa. Detta är tjänsten för medlemmen och Vigårdas verktyg att belöna, förstärka eller förändra deras beteende.

Bakgrund
Vigårda hade redan tagit viktiga kliv inom sin digitala transformation. En transformation i syfte att effektivisera sitt operationella arbete för att kunna optimera sin kundupplevelse. Pusselbiten som saknades var en medlemsapp fylld med funktioner som gör Vigårdas medlemmars liv enklare och mer skapar värde för den enskilda medlemmen.

Den nya appen
Den 29 december lanserade vi Vigårdas nya app! Appen vilar på vår data och Techplattform Leeroy Engine – make value out of data, och skapar värde genom Ticker – run your business.

Appen är en medlemsapp för de som gillar god mat, schyssta råvaror, bondgårdar och grönsaksland. En app för de som älskar Vigårda. Genom appen kan medlemmen enkelt och smidigt beställa sin favoriträtt, anpassa sin beställning och välja vilken upphämtningstid som önskas, betalningen sker enkelt och smidigt direkt i appen.

Beställning i appen är en av de mest frekvent använda funktionerna i appen. Funktionen i sig gör livet enklare för Vigårdas medlemmar och har två tydliga användingsområden:

  • Innan besöket – På väg till Vigårda beställa sin favoriträtt, för att snabbt och enkelt svänga förbi och hämta upp sin beställning precis när den är klar.
  • Under besöket – Varför köa när man kan sätta sig ner vid ett bord med sina vänner, beställa sin mat genom appen och i appen få ett meddelande om när maten är klar.

Utmaningen
För oss är det självklart att utveckla en beställningstjänst som är enkel och smidig att använda samt skapar värde för den enskilda medlemmen på olika sätt. Smarta tjänster och relevant kommunikation. En viktig funktion var också att addera stöd som säkrar och ökar kundupplevelsen vid denna typ av beställning.

Vid en förbeställning har den digitala användaren ingen uppfattning om läget på restaurangen, vi ville ge våra digitala användare glasögon som synliggör det faktiska för gästen men också skapar rimligt tryck på köket. För oss är det viktigt att alla Vigårdas gäster, de som använder appen eller besöker restaurangen på ett traditionellt sätt, ska få den bästa gästupplevelsen.

Varför är upphämtningstid extra viktigt för Vigårda?
Vigårda serverar varm mat, precisionen i beräknad upphämtningstid är avgörande för gästupplevelsen. Blir beställningen klar för tidigt, får gästen en ljummen hamburgare och blir den klar för sent, riskerar vi missnöje om kunden har bråttom iväg till annat.

Beräknad upphämtningstid är designad för att stärka kundens förväntningar. Tiden är inte bara en tid, det är en tid som har utvecklats genom avancerade algoritmer som bygger på sannolikheter baserat på flera ingångsfaktorer från kassan och trycket i köket, för att skapa hög precision i det faktiska. Förutsättningar var optimala då Vigårda redan sedan tidigare i hög grad satsat av digitalisering med Leeroy POS och Leeroy’s digitala skärmar i köket vilket utgör viktiga byggstenar för att bygga precision i det som starkt påverkar kundupplevelsen.

Upphämtningstid är i sig inte så anmärkningsvärd men långt mycket mer viktig!

Nu vill vi på Leeroy önska Vigårda all framgång med sin nya medlemsapp och vi ser fram emot att tillsammans fortsätta utveckla spännande och värdeskapande tjänster för såväl Vigårdas gäster som personalen framåt.