Knowledge hub

Vi tar steget in i USA med Livit Design!

Business 30 Apr 2018 by Stina Westberg

Tommy Jacobsons Leeroy lanseras i USA i samarbete med restauranggurun Benjmin Calleja. Bolaget är ett slags AI-verktyg som hjälper restauranger att sänka sina kostnader och höja sina intäkter.

Leeroy grundades i Sundsvall redan 2008 av fem personer med en bakgrund inom teknik och lojalitetsmarknadsföring. Ambitionen var då att hjälpa restauranger och butiker att få kunderna att handla mer och oftare genom personliga erbjudanden på nätet och på digitala skärmar i butik.

Bolaget har vuxit med lönsamhet, men för fyra år sedan gjorde man en så kallad “pivot” och bytte strategi. Sedan dess har mycket kretsat kring de appar som används av restauranger för att skapa kundklubbar och låta besökarna förbeställa mat.

”I grunden handlar allt om att hjälpa restaurangerna öka sina intäkter och sänka sina kostnader. Det sker genom appar mot konsument, men även kassasystem och en dataplattform där man följer försäljningen och kundernas beteende i realtid”, säger Per Nord vd och medgrundare på Leeroy.

Läs hela här.