Feature image

Old Mike’s – Sveriges första app-diner

juni 4, 2021 by Ines Santos

För tre år sedan, 2018, blev drömmen om att öppna en amerikansk diner i svensk tappning verklighet för Michael Arvidsson. Tillsammans med gymnasiekompisen Prajay Purohit driver han idag Old Mike’s Diner – Sveriges första app-diner. Med Leeroys helhetslösning har arbetet inom restaurangen effektiviseras och de sparar både tid och pengar.

Allt började med äggmacka. Under Michaels uppväxt bestod måltiden innan långa bilresor av stekta äggmackor. Idag när han har egen familj blir det inga äggmackor så långt ögat kan nå – det blir mer troligt någon form av snabbmat längst vägarna. Men efter flera års resande på Sveriges vägar började Michael fundera över vad som saknades, och idéen om en amerikansk diner började gro. 

Med en bakgrund inom logistik, men utan tidigare erfarenhet inom krogbranschen, förstod Michael under utvecklingens gång att han behövde hjälp för att kunna uppfylla drömmen om en modern diner. Det var då Prajay Purohit kom in i bilden och deras kloka huvud slogs ihop. 2018 öppnade de två vännerna Old Mike’s Diner i Ljungby – med viljan om att ge resande människor en bra bit mat för en vettig peng längst vägarna.

App-lösningen blev en lönsam affär

Michael är ekonom i grund och botten och har jobbat inom logistikbranschen, vilket betyder att han har ett öga för lönsamma affärer. Efter att ha räknat på tid och kostnader insåg han att det som tar tid i en restaurang är framför allt att ta emot beställningar och betalningar. Det var i samma veva som idéen om en app slog honom. Under denna tid fanns det bara en restaurang i Sverige som lanserat en egen app-lösning som möjliggjorde digitala beställningar, men Old Mike’s Diner var inte sena med att haka på den snabbt växande trenden. De byggde då en egen app som de använt i verksamheten – ända fram till Leeroy lanserade sin white label-lösning. 

– Vi har kört på vår egen app fram till alldeles nyligen när vi gjorde ett nytt scoop på marknaden och konstaterade att Leeroy har ju allt det som vi har – fast lite till. Det blev dessutom en mycket bättre kostnadsbild för oss jämfört med att fortsätta utveckla vår egen lösning, säger Michael. 

Idag finns Old Mike’s Diner på två platser i Sverige och inom en snar framtid väntas ytterligare etableringar öppna. Dessutom har de nyligen startat ett franchisekoncept där arbetet är i full gång. Med flera verksamheter runt om i landet krävs även smidiga lösningar. Genom Leeroys helhetslösning underlättar arbetet för samtliga inom verksamheten – för personalen på restaurangerna och för Michael. Med Cloud som navet i verksamheten kan han hämta all statistik, följa samtliga restauranger i realtid, hantera kampanjer och hålla koll på försäljningen. 

– Vi vill ju jobba digitalt hela vägen så vi har även köksskärmar i köket, vilket ger ett otroligt effektivt flöde. När gästen själv lägger sin beställning via appen dyker den upp på köksskärmen. När det är högsäsong väller beställningarna in men då får vi se till att utveckla kapaciteten i köket och det är ju trevligt, säger Michael. 

Slipper numera tekniska strul

Den största förändringen efter att ha börjat använda sig av Leeroys tjänster är att allting numera är integrerat. Allt styrs via Cloud. 

– Om gästen lägger sin beställning i appen, kommer fram till kassan eller gör beställningen via vår hemsida så fungerar det på samma sätt i alla restauranger. Man minskar en felkälla helt enkelt, menar Michael. 

Med erfarenhet av att ha utvecklat en egen app som de använt sig av fram tills nyligen, kan Michael luta sig tillbaka och slippa betalsystem och tekniska strul. Med Leeroys white label-app behöver han inte längre fundera kring sådant – det är Leeroy som sköter det. 

– Varför vi valde Leeroy är för att de tror på tjänsten. De verkar investera mycket i att ligga i framkant på marknaden. Framför allt har de starka ägare bakom sig. Den typen av muskler kombinerat med ett entreprenörsdriv. De vill bli bättre, vill hela tiden utvecklas och höra våra åsikter och synpunkter. Det är viktigt när man jobbar i teknikframkant, att man inte är nöjd med den lösning man har och tror att den kommer funka för alltid, utan att man vill göra nytt.

Ines Santos avatar

Ines Santos, Insights manager