Feature image

Personalbrist i restaurangbranschen – är en digitalisering lösningen?

september 14, 2021 by Karin Whitlock

Pandemin har minst sagt inneburit motgångar för de allra flesta branscher, men näringslivet tillhör de som har drabbats hårdast. Med strikta restriktioner och förändrade arbetssätt har många restaurangägare tvingats säga upp stora delar av sin personal för att överleva. Nu när krögare har möjlighet att återanställa sin personal är det få som återgår till sin tidigare arbetsplats, vilket lämnar restaurangägare i ännu en kris. Men ligger lösningen närmre till hands än vi tror? 

Ett skifte i restaurangbranschen?

I somras släppte branschorganisationen Visita en rapport som visade att över 50 000 personer inom besöksnäringen i Sverige har förlorat jobbet sedan pandemin bröt ut. Lockdowns och restriktioner tvingade restaurangverksamheter världen över att säga upp sin personal för att överleva. 

Nu när förutsättningarna för restaurangägare ser annorlunda ut och restriktionerna lättat, välkomnar många åter sin personal till verksamheten. Men när det numera är möjligt att återanställa personalen verkar det som situationen är omvänd. Många har lämnat branschen för gott – det anses vara en alltför osäker bransch. Återigen står restaurangägarna handfallna.

Eller? Är det nu det sker ett skifte i restaurangbranschen? Kanske är det nu som det är ett perfekt tillfälle för krögare att se över sin verksamhet och fundera kring om all personal verkligen behövs. Vilka andra vägar finns det att gå? 

Förändrat konsumentbeetende 

Inte nog med att take away-beställningarna dominerat restaurangbranschen sedan pandemin bröt ut, allt oftare ser vi hur QR-koder används och digitala bordsbeställningar blivit vanligare på kaféer och restauranger. Den teknologiska utvecklingen har minst sagt varit viktig i tider som dessa. Sedan flera år tillbaka har flera restauranger digitaliserat sin verksamhet i olika grad – något som varit avgörande under pandemin. App- och onlinebeställningar, take away och digitala bordsbeställningar kan i många fall varit en avgörande framgångsfaktor det senaste året. 

För våra konsumentvanor och behov har trots allt förändrats, vilket är något som kaféer och restauranger måste tillgodose. Men med hjälp av teknologiska lösningar kan krögare både möta konsumenternas behov och samtidigt effektivisera sin verksamhet och öka lönsamheten. På samma sätt som tekniken utvecklas och samhället förändras, likaså är näringslivet i ständig rörelse.  

För att återgå till problemet – det är kris i restaurangvärlden och krögare skriker efter yrkesutbildad personal. Det får mig att fundera över om lösningen ligger närmare än vi tror. Är det nu det är dags för krögare att optimera sin verksamhet? Hur stort är egentligen behovet av personal? Att digitalisera sin verksamhet innebär trots allt ett minskat behov av restaurangpersonal vilket öppnar upp för nya möjligheter. Framför allt ger det stöd att ge sina gäster en suverän och effektiv service på deras villkor. För vi är i ständig rörelse, vi står aldrig still. Låt oss vända på steken och se lösningar – tänk appar och onlinebeställningar. Möjligheterna är oändliga. 

Karin Whitlock avatar

Karin Whitlock, CEO of Leeroy