Feature image

Så digitaliserade Leeroy restaurangbranschen

maj 19, 2021 by Ines Santos

Örat mot marken, följa marknaden och ligga i framkant rent tekniskt har varit Leeroys recept på framgång ända sedan starten 2007. Vi backar bandet tillbaka dit och låter Petter Hvid, medgrundare av Leeroy som har nära 15 års erfarenhet av lojalitetsmarknadsföring, berätta om hur allt en gång startade. Han tar oss med från tiden då digitala skärmar var någonting nytt, till dagens utveckling av innovativa produkter.  

– Det hela började egentligen med att jag överhörde en konversation om en affärsidé på en restaurang. Jag tyckte det de pratade om lät intressant och hoppade in i diskussionen, säger Petter.

Tillsammans drog de igång det som sedermera skulle bli Leeroy. På den tiden hade inte startup-kulturen nått Sverige och Petter och hans kollegor blev därför först inom retail- och restaurangbranschen med sina analysverktyg, de såg också enorma möjligheter i att få ihop offline och online. Snart hade de fått förtroendet att bygga digitala tjänster till Coops alla butiker. Coop har en enorm kundklubb, och de ville ge sina medlemmar möjligheten att ha koll på sitt medlemskap via interaktiva skärmar i butikerna.

Förändrat köpbeteende bland kunder – utvecklade en lojalitetsapp

Redan på 00-talet låg Leeroy i framkant med sin kreativa marknadsföring, men snart märkte man att det inte var skärmarna i butik som folk tittade på.

– Efter ett tag märkte vi ett förändrat beteende hos kunderna, nämligen att de inte längre tittade på skärmar i butik – de stirrade ner på sina mobiler istället.

– Vår styrka har alltid varit att vi ständigt lyssnar in vad som händer på marknaden och gällande människors beteenden i stort. När vi märkte att folk kollade ner i sina telefoner så såg vi stora möjligheter och agerade därefter. Food and Beverage-branschen är den tredje minst digitaliserade branschen och det ville vi ändra på, berättar Petter.

Genom sina insikter kring konsumentbeteende kom de sedan i kontakt med Espresso House och började tillsammans med dem att arbeta med deras lojalitetsapp.

– Espresso House hade på bara första året lyckats få hela 25% av sina kunder att betala med mobilen istället för med visakortet. Genom detta kunde de få insikter om sina gäster som de sedan kunde segmentera och börja bearbeta med relevanta erbjudanden. Detta var för mig det nya sättet att jobba med sin kundbas. Här kunde man nå sina gäster genom en direktkanal i deras ficka.

Såg ett behov av ett integrerat kassasystem

De såg framför sig hur branschen fullkomligt skulle explodera eftersom de erbjöd så pass efterlängtade lösningar till en bransch som kämpade med sina marginaler. Och de hade inte fel.

– Vi gav oss ut på stan och frågade runt. Vi behövde egentligen inte förklara så mycket utan det var många som räckte upp handen och ville ha den här typen av lösning. Vi såg direkt ett jättebehov och en vilja att digitalisera sig. För att vara seamless så insåg vi dock att vi behövde ha ett integrerat kassasystem, vilket vi förvärvade efter det.

– Vi trodde inte att våra potentiella kunder skulle vara så peppade på att byta kassasystem men tvärtom – iZettle hade tidigare lyckats lösa problemet med eftersatt digitalisering för små aktörer, men ingen hade tagit greppet om kedjor. De flesta insåg att de var tvungna att uppdatera sig för att hänga med i utvecklingen, och inte minst överleva.

Skapade en digital helhetslösning för restaurangbranschen

Genom att hela tiden ligga i framkant och lyssna på sina kunder och deras gäster har gjort Leeroy till ett företag som ständigt utvecklas. Efter att ännu en gång frågat runt på stan så kom insikten om att restauranggäster ville ha en bra förbeställningsfunktion i appen. Sagt och gjort – en pre order-funktion byggdes in, likaså en webbaserad version som komplement. Och tur var väl det med tanke på den pandemi, och efterföljande köpbeteende som komma skulle. Ett helt och hållet molnbaserat back office, snabbkassor och tablets istället för stora kassaapparater har också lagts till utbudet. Idag har Leeroy många av Sveriges största och mest framgångsrika restaurangkedjor som kunder och en produkt som varje dag skapar värde åt både personal och restauranggäster.

– Investerare runt om i Europa har på senare år fått upp ögonen för branschen och vågar satsa på oss eftersom restaurangbranschen har varit eftersatt när det gäller den här biten. Om du gör något bra så får hela branschen reda på det, vilket har gjort att vi har haft tillväxt även under pandemin. 

Planen var att lansera Leeroy internationellt ganska snabbt, men när de märkte att lösningen gick att anpassa till ganska små kedjor och att efterfrågan var så stor bestämde de sig för att lära sig gå i Sverige innan de sprang utomlands. Näst på agendan står lansering i Norge, sen är siktet inställt på övriga Europa.

– Men ni vet väl vad som är nästa stora grej rent tekniskt i restaurangbranschen? frågar Petter – det är ju små robotar som går runt på stan och levererar mat hem till folk. Förhoppningsvis ordrar via Leeroys plattform.

Petter Hvid, medgrundare av Leeroy
Ines Santos avatar

Ines Santos, Insights manager