Feature image

Så gasade sig Bores ur pandemikrisen

februari 12, 2021 by Ines Santos

En helhetslösning med app, take away och hemkörning som grund blev räddningen för Boresbröderna när pandemin drog in över Sverige och resulterade i extremt tuffa tider för restaurangbranschen. Vi har pratat med en av bröderna, C-H, som berättar hur de gasat sig ur uppförsbacken Covid-19.

Bröderna C-H och CG öppnade sin första hamburgerrestaurang Bores i december 2017. Bara några år senare svepte pandemin in över världen och som för alla andra kom det som en chock. Men ganska snart fick de bekräftat att vägen de slagit in på – med en digital helhetslösning, take away och hemkörning faktiskt kunde funka även under en pandemi.

– Vi tänkte ”shit, va fan händer nu?” men vi kände ändå ganska tidigt att vi hade en business som funkade bra säger C-H.

Allt gick dock inte smidigt – något som de fort märkte blev kämpigt var att få finansiering.

– Ingen bank ville direkt kasta pengar på restaurangbranschen, och just när det gällde våra restaurangöppningar så fick vi kämpa ganska hårt. Det gick faktiskt så långt att jag fick sitta och ringa runt till vd och ägare för de här olika bankerna och säga ”ni kan inte rata oss, vi funkar” – på den nivån var det, och det var det jobbigaste. Sen fick jag och brorsan jobba väldigt mycket mer, bygga själva och sådär, mot vad vi normalt gör. Allt för att hålla nere kostnader.

Bores koncept med bra burgare till bra priser och take away har funkat bra hela vägen och de har därmed inte behövt ställa om sin business så mycket.

– Det vi möjligtvis ställt om till är att vi satsat ännu mer på take away och också en extrem satsning på att få in folk i vår app. Idag har vi dessutom egen hemkörning på fem av sex enheter, snart på alla sex. Så vi har fokuserat hårt på hemkörning vilket vi tror att vi skulle gjort oavsett Covid eller inte.

Tack vare rätt satsningar har försäljningen heller inte gått ner, något som många andra vittnar om när det gäller deras verksamheter. Däremot ser C-H en stor ökning av köp i appen.

– Försäljningen har faktiskt bara ökat och när det gäller digitala ordrar så ligger de på 30–35%.

En tredjedel av alla köp görs alltså via appen och då har de inte räknat med andra parter så som Foodora.

– Men appen står för en större del när det gäller den totala försäljningen – runt 40%. Folk köper mer när de handlar via appen helt enkelt.

Menyn då, har ni tänkt om kring utbudet?

Ja, men inte egentligen på grund av Covid det var mer ”detta är något vi behöver för vår business – Covid eller inte”. Vi har ändrat en del ingredienser samt lagt till ytterligare en köttburgare, en fiskburgare och en kycklingburgare. Och nu kan man även få alla burgare vegetariska eller veganska berättar C-H.

På andra sidan pandemin spår C-H en ljus framtid för Bores.

– Detta kan man ju bara sia om, men jag tror att vi bara kommer öka och att de som satsar på take away och hemköring kommer ha igen det ännu mer efter pandemin.

Ines Santos avatar

Ines Santos, Insights manager