Smarta lösningar som möter gästernas nya behov
februari 14, 2022 by Ines Santos
Begränsningar och restriktioner under pandemin har inneburit omfattande utmaningar för restaurangbranschen. Trots lättade eller hävda restriktioner är smittspridningen bestående och många undviker fortsatt restauranger och caféer, vilket påverkar branschen. Men det finns sätt för dig som krogägare att anpassa din verksamhet, och underlätta både för dig och för dina gäster. Här ger vi dig tips på hur du möter gästernas nya behov – pandemi eller inte.
Minska närkontakt med expresskassa
Visste du att restauranggäster tenderar att köpa mer och oftare genom app? Hos Leeroys kunder ser vi att ordervärdet vid självbetjäning är upp till 30 procent högre! Förutom att expresskassa gynnar din verksamhet och ger dina gäster möjlighet till snabb service, är det ett utmärkt sätt att hålla avstånd och undvika närkontakt.
Bygg en varaktig kundrelation
I en tid när du inte längre får möjlighet till samma fysiska kundkontakt är det viktigare än någonsin att bygga lojalitet på andra sätt. Ta hand om dina gäster genom en egen restaurangapp – där du kan erbjuda en grym service och personliga erbjudanden, samtidigt som du ökar försäljningen i din restaurang. Faktum är att med en app tenderar gäster att köpa mer och oftare. Se till att öka omsättningen och skapa en varaktig kundrelation!
Underlätta genom digitala bordsbeställningar
Onlinebeställningar är inte bara framtiden, det är dessutom ett bra sätt att hålla social distans. Att låta gästerna beställa vid bordet med en QR-kod innebär att de slår sig ner vid ett bord, beställer via appen och blir serverade vid bordet. App-beställningar vid bordet ger inte bara positiva effekter i din restaurangs beställningsflöde, QR-koder underlättar även när vi helst vill hålla avstånd till varandra så gott det går.
Undvik köbildning med app-beställning
Med ihållande rädsla för smittspridning fortsätter take away-beställningar att dominera restaurangbranschen. För att undvika smittspridning bör köbildningar undvikas i den mån det är möjligt. Låt dina gäster förbeställa sin mat – 24 timmar om dygnet – för att slippa köa och istället hämta upp maten när den är klar. På så sätt kan din försäljning vara igång dygnet runt – samtidigt som det bildas färre köbildningar i restaurangen vilket bidrar till en minskad smittspridning. Har du ännu inte en restaurangapp är det god tid att skaffa det!