Feature image

Ta din restaurang till nästa nivå

februari 18, 2021 by Ines Santos

Att som restaurang finnas på sociala medier är näst intill ett måste idag. Via de sociala kanalerna har du möjlighet att nå ut till nya och befintliga kunder, visa upp din mat, berätta om erbjudanden och mycket annat. Möjligheterna är oändliga – men det kräver också lite kunskap om vilken typ av innehåll som lämpar sig bäst i de olika kanalerna. Har du dessutom en app är det bra att veta hur du kan använda den på bästa sätt och hur den kan integreras i din övriga kommunikation. Kolla in våra bästa tips på de viktigaste digitala verktygen och sociala kanalerna att använda som restaurang.  

App – direktkanal till din målgrupp

Var med dina kunder oavsett var de är genom en app. Appen blir en direktkanal mellan dig och dina gäster där de tar emot personliga erbjudanden, samlar lojalitetspoäng och beställer sin mat.

Dina sociala medier är viktiga marknadsföringskanaler i sig, men är också en perfekt plats för att berätta om din app och marknadsföra erbjudanden genom. Posta till exempel en Instagram-bild på en dessert och berätta att desserten får man på köpet när man laddar ner appen och beställer genom den nästa gång. Då uppmuntras gästen dels till att ladda ner appen, men också att besöka din restaurang en gång till. Möjligheten att samla lojalitetspoäng blir ytterligare en morot till att ladda ner appen. Med hjälp av en app samlar du dessutom information om dina gäster och på så sätt kan du rikta erbjudanden som passar just dem – relevant för dig och för dina gäster.

Instagram – den ultimata aptitretaren

Instagram bygger på bilder, därför är det också den bästa kanalen för att visa upp fina maträtter. Matbilder går hem på Instagram, så se till att också satsa på att ta snygga bilder som gör dina kunder sugna på att äta just er mat. Det är också en bra plats för att visa upp mat som det just nu är erbjudanden på om de beställer via er app vilket gör det ännu mer lockande för dina kunder att också ladda ner och använda appen.

Instagram är också en bra plats för user generated content, det vill säga att du använder dig av bilder som gäster lagt upp och taggat restaurangen i. Dessa bilder är toppen att lägga upp eftersom det visar att dina besökare är nöjda med sitt besök. Dessutom blir det minimalt arbete för dig som driver restaurang, eftersom ni inte behöver producera inlägg utan istället repostar era gästers inlägg.  

Facebook – stora marknadsföringschanser

Facebook är den ultimata platsen för annonsering, för en relativt liten peng kan du nå ut till nya eller specifika målgrupper. Du får också större kontroll på annonseringen och kan välja allt från budget och utseende, till när den ska visas och för vem. Här kan du också passa på att promota appen som är knuten till din restaurangverksamhet. 

Facebook är också ett bra verktyg när du vill visa upp vad som händer bakom kulisserna på din verksamhet. Visa vad som händer i köket, dina anställda, nya menyer, etcetera. Det bygger både lojalitet och trovärdighet hos kunderna. Glöm inte heller att fylla i öppettider och adresser till restaurangen eftersom gäster ofta kollar upp sådan information på Facebook. 

LinkedIn – perfekt för företag

LinkedIn är som bekant sociala medie-plattformen för företag. Erbjuder er restaurang catering så är LinkedIn en bra plats att synas på. De flesta företag har en LinkedIn-sida, därför finns det stora möjligheter att nå ut till de som behöver catering till olika möten, frukostar och event. Linkedin kan också vara en bra plats att visa upp era anställda på, och visa varför just er restaurang är härlig att arbeta på. 

Nyhetsbrev – varumärkesbyggande

Att som restaurang skicka ut ett nyhetsbrev är både varumärkesbyggande och kostnadseffektivt. Det är ett enkelt sätt att nå dina kunder, samtidigt som det ger dig chansen att mäta vilken typ av innehåll som fungerar och inte. 

Nyhetsbrev bygger lojalitet och genom att ha rätt tonalitet och ett givande innehåll för mottagaren kan du som företag också stärka kundrelationer och höja förtroendet för din restaurang. Via ett nyhetsbrev kan du ge dina kunder exklusiva erbjudanden, information om restaurangen, tips med mera. Att öppna just ert nyhetsbrev ska vara av värde för mottagaren.

Google My Business – var där det händer

Den kostnadsfria tjänsten som hjälper dig att marknadsföra och nå ut till kunder på hela Google sök och maps. Du kan enkelt lägga till bilder, kampanjer och erbjudanden för att visa gästerna varför just din restaurang är värd ett besök. De kan också kontakta dig på ett smidigt sätt via antingen telefonsamtal, meddelanden eller recensioner. 

Genom Google My Business kan du se statistik på hur många klick, samtal, bokningar och följare din restaurang fått. Tjänsten är väldigt effektiv och bra att använda för restauranger eftersom du alltid är där det händer. Googlar kunden på exempelvis “mat Stockholm” så kommer din restaurang att dyka upp, och du får därmed ett försprång gentemot andra restauranger som inte använder Google My Business.

Glöm inte heller att de viktigaste inte är att synas på alla plattformar, utan att du väljer de som passar just ditt ändamål. Lycka till!

Ines Santos avatar

Ines Santos, Insights manager