Idag hittar du den moderna falafel-restaurangen Fafelle i PK-huset i Stockholm. Men deras affärsidé och mål sträcker sig långt utanför Stockholm och Sveriges gränser. 

– Vårt mål är att ha 5000 enheter globalt. Trots att vi startade mitt i en pandemi och det varit en lång och tuff uppförsbacke tror jag att vi har byggt en plan för mycket större än vad vi är. Vi vill bli en helt digital restaurangkedja och i det arbetet är Leeroy en viktig pusselbit, säger Fredrik Moberg, VD och grundare på Fafelle. 

Tidigare har Fafelle haft ett annat kassasystem i sin verksamhet men eftersom det fanns ett växande digitalt behov blev införandet av Leeroys lösningar det självklara valet i den digitala resan.

– Leeroy blev ett självklart val eftersom vi kunde integrera app, kassasystem och hela webordern i vår hemsida och direktrapportera allting på ett och samma ställe. Dessutom är systemet supersmidigt för personalen. 

Det är många olika typer av orders som rullar in på Fafelle – från företag via webben, från kunder i restaurangen och gäster som beställer via appen. Med en variation på sina orderbeställningar har Leeroys integrerade system underlättat för verksamheten. 

– Istället för att ha ett system för hemsidan, appen, kassan och företagsordrar så kunde Leeroy kombinera allt i ett och samma system. Det är lätt för personal, för oss som utvecklar vår verksamhet och för vår ekonomibyrå. 

Även lojalitetsappen är något som uppskattas – både av Fredrik och av gästerna. 

– Det bästa med Leeroys app är kundlojaliteten. Appen är absolut smidig och möjliggör många typer av köp, men just att lära känna kunden gör du inte på samma sätt om man bara kommer in och handlar i restaurangen. Med appens lojalitetssystem kan man skapa merförsäljning till varje medlem. 

Framtiden ser ljus ut för Fafelle och Fredrik ser fram emot de planer som sätts i verket under höst och vinter. 

– Med vår affärsidé att bli en helt digital restaurangkedja håller vi på att utveckla en ännu bättre take away-anpassad meny!

Med framtidsplanerna om att skapa en ännu bättre take away-anpassad meny kommer Fafelle även rulla ut sina allra första “hemliga kök” – digitala kök för att testa nya områden och marknader runt om i Stockholm.

– Just nu har vi en restaurang men vi har faktiskt redan flera under uppbyggnad. Nu ska vi bara sätta den planen i rullning och då är Leeroy en trygg punkt, säger Fredrik. 

Fredrik Moberg, VD och grundare på Fafelle